10 juni 2008

Trädgårdsrundan...


I fredags körde jag för att hämta Poppins min vän, vi skulle avnjuta Trädgårdsrundan tillsammans, ja inte hela. Vi nöjde oss med 4 trädgårdar. Det var helt perfekt, en charmig handelsträdgård och en fin loppis slank emellan, även en härlig fika på Krapperups slott under kastanjeträdet. För att återgå till början så bad Poppins mig att komma in i deras underbara rosenträdgård och avnjuta dem. Jag fick en guidad tur. Jisses vad många rosor de har! Jag kommer ihåg 3, Rosa Mundi, en favorit, gillar randiga blommor, Mme Plantier och Shropshire Lad, båda dessa är också favoriter. En liten överraskningspresent fick jag också av henne.
Denna söta lykta som ni ser nedanför :D Lyktor kan man väl inte få för många av...;D








Första stoppet; Västragård i Varalöv, nr 61 på kartan. -"Nyöppnad handelsträdgård i gammal skånsk gårdsmiljö. Vackert växthus med mysigt våffelcafé." - Ett underbart ställe, rekommenderas starkt... Jag visar bara ett axplock av bilder som inte riktigt förmedlar det charmiga och fina....











Vem skulle inte vilja sitta ner här och ta en fika...



Fint i Strövelstorp...Fanns mycket, mycket mer...
zzzzzzzzz





Andra stoppet är hos Bo Larsson i Strövelstorp. Vi blev hjärtligt välkomna av mannnen själv. Det är en underbar trädgård och väl värt ett besök. Trädgården är ombonad och i engelsk stil. Nr 18 på kartan. Bara Strövelstorp i sig är värt ett besök, så mycket fina hus och en liten park med damm hade det lilla samhället att erbjuda. Mycket fint, trivsamt och charmigt...






~~~~~~~~
Här inne i gäststugan finns toalett för oss besökare.
Vilken omtanke :D
~~~~~~~~~~
























Kram ö

21 kommentarer:

Poppins sa...

Hoppas du får nytta av lyktan! Men den gör sig bra som prydnad också.
Så många fina bilder du har tagit, inte konstigt att minnet blev fyllt. Själv tiitar jag och undrar varför jag inte tog fler foton!!! Jag hade ju knappt tagit några foton alls... Men kanske upplevelserna sitter kvar på näthinnan, kan man hoppas. Om inte annat så blir jag påmind om allt det vackra när jag ser dina kort.
kramar från Poppins

Glitter och Marsipan sa...

Vilka härliga ställen du har varit på.Vilka trädgårdar....man blir lite lyrisk....
Och lyktan var ju jättefin,det får man aldrig för många av.
Jag har tävling hos mej,så vill du tävla,kika in.
kram Anette

Anonym sa...

Kul och se dina underbara bilder, klantiga jag missade ju Skåne i år (jag som trodde vi ska åka på lördag, men tanterna åkte på fredag. Tajt program och de kunde inte vänta på mej).

Kathys Home sa...

Å vilka fina bilder! Ja, vad mysigt ni måste ha haft det på er runda skulle gärna varit med. //kat

Camilla Alvén sa...

Vilken söt lykta du fick av din vän och vilka härliga trädgårdsbilder du visar.
Ha det bra
Camilla

Hjärtat Mitt sa...

Jag måste verkligen åka nästa år. Det är ju inte alls långt härifrån.
Ni verkar att ha haft en underbar dag, och vilka mysiga ställen ni har varit på.
Tack för titten!

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Härliga bilder.. och jag var ju i krokarna för första året på trädgårdsrundan.. och är helt såld på skåne.. Guuuud så vackert det är, känns som jag inte sett annat än motorvägen förut. Den handelsträdgården var det farligt mycket fint i som du visar.. gäller att ha bra karaktär eller stor plånbok.. *ler* kramiz på dig../Monica

Anonym sa...

Så mycket fina foton och saker jag får njuta av på din blogg
Kram Tingeling

Anonym sa...

Vilken härlig utflykt och vilka vackra bilder!
Ha det gott

Anonym sa...

Denna enastående underbara lilla Poppins...Vad underbart att ha sådana ljuvligt rara Vänner =D Och förstår att hennes trädgård med alla rosorna i är alldeles fantastisk! Säkert lika fantastiska som de vackra du visar på bilderna! Jag längtar så efter att någon gång få "gräva o böka" o arrangera i min alldeles egna trädgård...Men det KOMMER väl en dag hoppas jag =D Tack för en härlig rundvisning i era vackra omgivningar!

Trolda - kramar!

Nygammalt sa...

Vad många fina ställen ni har besökt. Och vilken tjusig lykta du har fått! Har en hel del i mina samlingar också, men det kommer ju kyligare tider och då får man använding av dem!
Kram.

Mjuka sa...

Oj så härligt det ser ut!! SKall lägga Varalöv på minnet. Är ju skåning fast jag bor i Göteborg. Underbara bilder du tagit
kramar Malin

Frida sa...

Vilka underbara bilder. Den trädgårsmässan får jag helt klart åka på någon gång.
Kram frida

Taklyftet sa...

Jag håller med om att trädgårds rundan är helt ljuvlig. Det är så kul att få gå in i privata trädgårdar och få inspiration. Jag var inte på samma som ni var på men jag ska lägga dem på minnet till nästa år.

NinaH sa...

Nästa år mååååste jag ta mig ut på Trädgårdsrundan! Men Västragård vill jag söka mig till redan i sommar! Tack för tipset! Låter som ett mysigt "stopp"!

Tingeltangel sa...

Vilken underbar dag ni verkar ha haft. Nu har jag beundrat både dina och Poppins bilder, och den vackra trädgården förstås. Sååå fint... Vilken söt lykta du fick.

kullervilla sa...

Vad mysigt ni haft det. Dina bilder från Västra gården är härliga, har lagt till den där vi sparar utflyktsmål :=)
Bo Larssons trädgård ser helt underbar ut, hoppas han har öppet nästa år så man kan titta in.
Tack för tipsen och för vi fick följa med på er runda.
Kramizar//kullervilla

Hannis sa...

En härlig utflykt!
Jösses vad med vackra bilder!

Och vilken fin lykta!
Gulligt tycker jag!

Önskar dig finaste helgen//
Kram Hannis

Monika sa...

Tack för ett ljuvligt inlägg!
:o)

Precis vad som behövdes för att tina upp en mer eller mindre genomfrusen person! ;o)

Här i norr är kallt och ruggigt! Ingen sommar, den smet sin kos!

Efter allt krångel med min blogg finns jag nu här ute i det fria igen. Välkommen in! :o)

Ha det fint i sommarens fagra skrud :o)

Kram

Monika

Lisas torp sa...

TAck för ljuvliga trädgårdsbilder! Vilken underbar tur ni måste ha haft!
Så inspirerande!

Önskar dej en skön helg!

Kram

Lisa

Kathys Home sa...

Hej tack för kommentaren, jag blir sååå glad. Ja, visst är det roligt att pyssla och dona ivarje fall när man får ett sådant bra resultat som det blev...Ha en skön helg//kram kat.