05 januari 2009

Kinesisk vitlök

Jag gick lös med kameran igår, ljuset var hyfsat! En bit ner kommer några osorterade smakprov..
Jag kunde inte motstå de vackra lökarna igår när jag var på jakt efter nya blommor och växter!
Färgerna och mönstret, passa så bra till zink och svart tycker jag :D
Det var ju min datorfria dag igår... Gissa om jag får abstinens ;-)

Idag har jag jobbat fram till lunch... Vad skönt att gå hem vid den tiden :-D
Vädret är underbart idag! Klarblå himmel, strålande sol, vindstilla och minusgrader :-D
Som gjort för promenader och fotografering :-D

I år tänkte jag äntligen bli färdig till att gjuta i betong! Tänkte börja med fågelbad, någon kruka och en liten bordsskiva, ev några dekorationsplattor att lägga i rabatterna eller i gräsmattan.
Har ni provat? Vad är era erfarenheter?







*

*





Ha en skön Trettonhelg ö

21 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det får du göra hur mycket du vill. Jag bara njuter av dina vackra bilder.)
kram Lallis

NinaH sa...

Lök är så vackra!
Det är även fint att färgsätta med lök! = Koka med lökskal. (Inte enbart ägg alltså... som annars brukar vara tipset)
Jag gjuter ständigt i betong! Har man en gång börjat ser man presumtiva "formar" överallt!;-)
Det går att gjuta i så mycket- plasttråg, plastfat, små & stora formar av alla det slag, kartonger, bunkar... You name it!
Så bara sätt igång! Det är jätte-enkelt!;-)
(Googla på "Gjut betong" så kan du hitta massor med inspiration! Och så finns ju mängder av idéböcker!)

Viola sa...

Har ingen erfarenhet utav att gjuta, däremot har jag gjort många arbete som bildlärare i gips och detta är ju ett jämförbart materil, väldans roligt, lycka till! Underbara bilder med dina lökar, ha en bra helg, kram

Hannis sa...

Så vackra bilder!!!!
Vackert mot fatet och glasklockan!

Gjuta ja...
Jag köpte böcker sen hände inte så mycket mera=))
Spännande om du kommer i gång,det går ju att göra en massa kul!

Visst är det skönt med kylan och ljuset.Känns som att man vaknar till liv igen.
Tog en lång cykeltur bara för att få njuta av ljuset.

Kram Hannis

Karin sa...

Åhh, vilka vackra lökar! Fina färger både på dem och bilderna. :) Kul med betonggjuteri...förra året gjöt jag inte så mycket men mina fat är en klar favorit som jag kommer göra fler av.

Ha en trevlig trettonhelg! Kram Karin

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Jädra blogger! Min kommentar försvann!!!
Härligt att gjuta i betong, har tänkt och önskat i flera år men inte kommit till skott! Härliga vitlökar!
kramisar
nina

Millas hem sa...

Superfina bilder, och vilka fina fynd nedan!

Kram Camilla

Jenny Oak Fae sa...

TACK för kommentaren!

: )

Vad fin din blogg är..!

Kram, Jenny

<3

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vi får väl bestämma oss!!??
zzz
kraamizzzz
nina

kullervilla sa...

Tänk vad vitlök kan vara vackert.
Gjuta i betong har vi provat och det är jättekul, kladdar en del så står helst ute… kanske lite för kallt nu för att vara ute :=)))
Kramiz//kullervilla

färg o form sa...

Gjut på du bara...när du har börjat kan du inte sluta. Misslyckas du är det bara en ny erfarenhet att stoppa i ryggsäcken och då är det bara att börja om igen...Lycka till
Kram Betong-Hannah

Anonym sa...

Ja så vackert det är med vitlök! Och i dina kombinationer gör det ju sig bara underbart! Och Solen gör ju att man blir så mycket GLADARE och piggare =D HÄRLIGT! ha en fin dag och kramar!

Trolda - =D

Hjärtat Mitt sa...

Snyggt med löken!
Vädret har verkligen varit fantastiskt.
Det är klart att du ska gjuta i betong. En varning bara. Har du väl börjat, är det svårt att sluta :)
Vilka fynd du har gjort i Malmö.
Där har jag faktiskt aldrig varit någon gång.

Kram Mari i Marieholm

C De-sign sa...

Så otroligt vackra bilder du tagit!!!! Jag bara sitter här och njuter! Jag skulle också vilja prova att gjuta i betong.... kanske man kan hitta lite tips om det på nätet,,, Önskar dig en bra start på vardagen som nu tar vid! Kram fr C

Hjärtat Mitt sa...

Förresten, tack så mycket för komplimangerna angående tavlan :)

Kramar Mari i Marieholm

Moa sa...

Jättevackert med alla små lökar, tänk så vackert något så enkelt är.. ha det gott kram Monica

Glitter och Marsipan sa...

Hej.Ja,lökar är vacker dekoration.
Jag har gjutit mina betongklot som jag har på bron.Det är det enda,men är egentligen sugen på att göra mer.
Vad spännande att se vad du ska göra.
kram Anette

Annika i Gamla Stan sa...

Tack för peppkommentarer inna jul, höll på att drunkna i flyttlasset!

Vilka vackra rosavita nyanser av vitlökarna! Å så slipper du oroa dej för vampyrer, iallafall de Kinesiska vampyrerna! Har börjat landa i nya boet trots att det fortfarande står kartonger överallt, så just nu är jag på inspirationsjakt bland mina bloggvänners alster. Jag får väl göra påskstrutar med kycklingbokmärken eftersom julpysslet gick mej förbi....

kram A

Monika sa...

Vilka vackra bilder! Det är ju så vackra färger på dessa lökar. Jag brukar köpa en hel skål med limefrukter eller citroner ibland istället för blommor. Dom kan vara hur dekorativa som helst.

Alltid skoj att ta bilder. Min kamera är en av mina käraste ägodelar. Däremot hatar jag att läsa manualer. Jag testar mej fram. Men kan du tänka, nu medan jag legat sjuk så har jag till och med läst den manualen för att fördriva tiden lite.

Hihihi, du kan kika in på min nya header så ser du en sak jag lärde mej :o) Stjärneffekter!

Ha det gott och god fortsättning söta du!

Kram

Monika

Hem och Lycka sa...

Tänk att det kan vara så vackert med vitlök..

Hör med min svärmor på finnvav.blogspot.com Hon och svärfar gjorde fågelbad av rabarberblad i somras, blev jättefina!

kram

Poppins sa...

Man får njuta av varje dag med solsken! Det är inte ofta vi får se den ju.
Så vackert lökens milda pasteller gör sig mot zinkfatet.